МЕХАНИЗЪМ „ЛИЧНА ПОМОЩ”
„Личната помощ” е механизъм за подкрепа на хора с увреждания за упражняване на правата им, за пълноценно участие в обществото, за извършване на дейности, отговарящи на индивидуалните им потребности от личен, домашен или социален характер и за преодоляване на бариерите на функционалните им ограничения. Механизмът гарантира възможност за хората с увреждания да избират от кого, кога, къде и по какъв начин да се осъществяват дейностите, което е регламентирано в Закона за личната помощ и в Наредба № РД–07–7 от 28.06.2019 г. за включване в механизма за личната помощ.
Човек с увреждане, на когото е изготвена индивидуална оценка на потребностите и е издадено направление по реда на глава трета от Закона за хората с увреждания с определен брой часове за лична помощ, може да заяви желание за включване в механизма за лична помощ.
Подробна информация за включване в Механизма „Личната помощ” можете да намерите ТУК!
До 31.12.2020 г. право на лична помощ имат:
- Лицата с право на чужда помощ и определени 90 и над 90 процента трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане;
- Децата с право на чужда помощ с определени 50 и над 50 на сто вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност;
- Децата без право на чужда помощ с определени 90 и над 90 на сто вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност.
І. Документи за кандидатстване на потребители за включване в механизма „Личната помощ“:
- Заявление-декларация за предоставяне на лична помощ – бланка;
- Направлението с определения брой часове, издадено от Дирекция „Социално подпомагане” – Възраждане;
- Документ за самоличност (лична карта, паспорт, акт за раждане за децата до 14 годишна възраст) – за справка или документ за самоличност на упълномощеното лице или законния представител (родител, настойник, попечител) – за справка.
Документите се подават (лично, чрез законен представител или чрез упълномощено лице) до кмета на общината. В случай, че заявлението не се подава лично, следва да се приложи копие на пълномощното, даващо право на друго лице да подаде заявлението от името на кандидат-потребителя или документ за попечителство (не се отнася за законните представители – родители на деца до 18 годишна възраст).
В заявлението лицето (или законния му представител) декларира, че не получава друга подкрепа за предоставяне на лична помощ и дава изрично съгласие:
- Добавката за чужда помощ да се превежда за заплащане на ползваната услуга.
- До 380 лв. (в зависимост от броя на определените в направлението часове) от месечната помощ, изплащана за деца с 90 и над 90 на сто вид и степен на увреждане, да се превежда за заплащане на ползваната услуга.
- Даденото съгласие за превеждане на посочените суми е задължително условие, като превода се извършва само след сключване на трудов договор с асистент и при реално предоставяне на услугата.
ІІ. Документи за кандидатстване за работа за длъжността „Aсистент”:
- Заявление-декларация по образец – бланка;
- Автобиография по образец – бланка;
- Декларация от кандидата за асистент по реда на чл.26, ал.1, т.3 от Закона за лична помощ, декларация от кандидата за асистент за съгласие за работа с личните данни на кандидата и декларация от кандидата за асистент за наличие/липса на трудов договор – по образец – бланка;
- Копие от трудов договор, ако кандидата за асистент има сключен трудов договор с друг работодател;
- Копие на документ, удостоверяващ завършено обучение по сходни програми или проекти (при наличие);
- Документ за самоличност (лична карта) – за справка.
Асистент може да бъде всеки, който не е поставен под запрещение и не е осъждан. В случай, че лицето с увреждания не е посочило асистент, СО – район „Илинден“ може да предложи подходящо лице от списъка с кандидати за асистенти.
Срок за подаване на документи за потребители и асистенти – постоянен.
Заявления за включване в механизма за лична помощ се приемат всеки работен ден от 08:30 до 17:00 часа в деловодството на СО – район „Иинден“, на адрес: гр. София, ул. „Билянини извори“ № 10, вх.Б, ет.1, стая 116.
Формуляри-образци на необходимите документи за попълване може да получите в деловодството на Районна администрация „Илинден”, както и да изтеглите от списъците с документи, описани по-горе.
Базови нормативни документи:
- Наредба № РД-07-7 от 28.06.2019 г. за включване в механизма лична помощ;
- Закон за личната помощ;
- Закон за хората с увреждания;
- Информация за включване в механизма за лична помощ;
- Указания по механизма лична помощ: https://asp.government.bg/bg/mehanizam-lichna-pomosht/vaprosi-i-otgovori-po-mehanizam-lichna-pomosht